Czym są kryształy CBD i do czego służą?
Czym są kryształy CBD i do czego służą?
21 września 2021
Drzwi tarasowe. Która z opcji będzie dla nas najkorzystniejsza?
Drzwi tarasowe. Która z opcji będzie dla nas najkorzystniejsza?
24 września 2021
Pokaż wszystko

Dieta norweska, jadłospis, opinie, efekty, menu

- Reklama -

O diecie norweskiej jest coraz głośniej, również wśród odchudzających się Polaków. To za sprawą rzekomo rewelacyjnych i szybkich efektów, jakie można dzięki niej osiągnąć. Jest to  jedna z diet, która wymaga wielu wyrzeczeń i ogromnej samodyscypliny. Czy dieta norweska ma więcej wad czy zalet? Z poniższego artykułu dowiesz się, czym charakteryzuje się dieta norweska, dla kogo jest polecana oraz jakie są jej główne założenia. 

Dieta norweska – czym jest i dlaczego jest tak popularna

Dieta norweska to 14-dniowy plan odchudzający, dzięki któremu można zgubić nawet 10 kilogramów! Jej twórcami są lekarze ze Szpitala Uniwersyteckiego znajdującego się w Oslo. Oprócz utraty kilogramów, post ma za zadanie sprawić, że nasza przemiana materii przyspieszy, a organizm będzie nasycony na długie godziny. Uzyskane w krótkim czasie rezultaty mogą okazać się spektakularne. Dieta norweska wymaga jednak dużego zaangażowania i sztywnego trzymania się jej zasad.

Cieszy się ona popularnością szczególnie wśród osób, które zniechęcone długim i żmudnym procesem odchudzania, chcą schudnąć w jak najszybszym czasie. Podstawę menu stanowią gotowane jajka oraz grejpfruty, natomiast dozwolone jest również spożycie surówek, gotowanego lub pieczonego bez tłuszczu mięsa, ryb oraz warzyw w formie surowej. Jeżeli nie lubimy tych produktów, należy odpuścić sobie tę dietę, by uniknąć rozczarowań smakowych. Proces odchudzania nigdy nie powinien być dla nas katorgą i utrapieniem, a zmuszanie się do spożywania produktów których nie lubimy, niewątpliwie nie należy do przyjemnych doświadczeń. 

Dieta norweska - czym jest i dlaczego jest tak popularna
Dieta norweska – czym jest i dlaczego jest tak popularna

Dieta norweska posiada ściśle określone zasady, których trzeba się trzymać, by osiągnąć pozytywne rezultaty. Oto najważniejsze z nich:

  • Węglowodany nie mogą być łączone w jednym posiłku z tłuszczami. Chodzi o to, by warzywa były podawane bez dodatku tłuszczu (w postaci oliwy czy sosu). Rozdzielenie tych makroskładników ma za zadanie przyspieszyć redukcję wagi. 
  • Napoje dozwolone, takie jak kawa i herbata, mogą być spożywane jedynie bez cukru i mleka.
  • Podczas trwania 14-dniowego postu należy spożywać około 2,5 litra płynów. Są to woda, kawa czarna i herbata. 
  • Okres postu powinien trwać równie 14 dni, nigdy dłużej, ani krócej. 
  • Każde złamanie zasad postu cofa nas na start. W 14 dniowym poście nie można pozwolić sobie na żadne grzeszki, nawet na jedno niewinne ciastko. 
  • Dieta norweska nie powinna być stosowana częściej niż raz na rok. 
  • W ciągu dnia spożywać należy trzy posiłki. Godziny posiłków powinny być takie same każdego dnia. 

Dieta norweska jadłospis – przykłady menu

Jadłospis diety norweskiej obejmuje 7 dni. W drugim tygodniu powtarzamy menu z tygodnia pierwszego. Jadłospis bazuje na jajkach gotowanych na twardo lub miękko, które są spożywane na pierwszy i drugi posiłek. Dodatkiem do drugiego posiłku jest grejpfrut. Na obiad możemy pozwolić sobie na gotowany drób, wołowinę lub ryby, podane z surówką ze świeżych warzyw. W diecie norweskiej nie spożywamy kolacji, a ostatni posiłek powinien być zaplanowany na godzinę 16:00. Godziny posiłków każdego dnia muszą być ściśle kontrolowane, a w menu nie są przewidziane żadne odstępstwa. Z tego powodu, post musi odbywać się wtedy, kiedy nie mamy zaplanowanych przyjęć rodzinnych czy wyjazdów służbowych, podczas których łatwo o złamanie diety. 

  • Dzień I. Śniadanie: 3 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa lub herbata, Obiad: surówka ze świeżych warzyw bez dodatku oleju i sosu, gotowana ryba na parze, czarna kawa lub herbata.
  • Dzień II. Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa i herbata, Obiad: pierś z kurczaka gotowana na parze, surówka z marchewki, czarna kawa lub herbata.
  • Dzień III. Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa i herbata, Obiad: gotowany udziec wołowy, surówka z selera, świeży pomidor, czarna kawa lub herbata.
  • Dzień IV. Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa i herbata, Obiad: 2 gotowane jajka, świeży szpinak, jogurt naturalny, czarna kawa lub herbata.
  • Dzień V. Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa i herbata, Obiad: pierś z indyka pieczona w piekarniku, bukiet świeżych warzyw, czarna kawa lub herbata.
  • Dzień VI. Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa i herbata, Obiad: Filet z mintaja pieczony w piekarniku, świeży ogórek, sałata i pomidor, czarna kawa lub herbata.
  • Dzień VII. Śniadanie: 2 jajka ugotowane na twardo lub miękko, II śniadanie: 2 ugotowane jajka, grejpfrut, czarna kawa i herbata, Obiad: Pierś z indyka gotowana na parze, surówka z rzodkiewki, selera naciowego i ogórka, czarna kawa lub herbata. 

Produktami zabronionymi w diecie norweskiej są: rośliny strączkowe, ziemniaki, kasze, chleb i makarony, wszystkie owoce poza grejpfrutem, oleje, sól, śmietana. 

Dieta norweska jadłospis - przykłady menu
Dieta norweska jadłospis – przykłady menu

Dieta norweska opinie – ile schudłyście? 

W sieci można znaleźć opinie kobiet, które opisują swoją przygodę z postem norweskim i chwalą się utratą nadprogramowych kilogramów, bez efektu jojo. Internautka, która zawodowo zajmuje się fotografią i prowadzi blog lifestylowy, wiele wpisów poświęciła bezskutecznej walce z nadwagą. Dopiero dieta norweska, chociaż jak sama autorka pisze, bardzo restrykcyjna i dość monotonna, pozwoliła schudnąć jej 8 kilogramów. Co ważne, nie wystąpił u niej efekt jojo! Kluczem do sukcesu jest mądre wychodzenie z diety norweskiej. Jeżeli po upływie dwóch tygodni rzucimy się na jedzenie i pochłoniemy wszystko, czego wyrzekaliśmy się przez okres postu, mamy gwarancję powrotu kilogramów, nawet z nadwyżką!

Na forum dotyczącym planowania wesela, jedna z panien młodych pochwaliła się swoją metamorfozą z rozmiaru 42 na 38, co przełożyło się na utratę 6 kilogramów. Autorka wpisu dotyczącego walki o wymarzoną sylwetkę przed ślubem, była zachwycona z osiągniętego efektu, chociaż jak twierdzi, podchodziła do diety norweskiej sceptycznie. Po trzech dniach organizm przyzwyczaił się do posiłków o tych samych porach, a gdy stawała się głodna, piła duże ilości wody. 

Istnieje wiele blogów, forów czy grup na portalach społecznościowych, gdzie możemy poznać historie wielu ludzi, którzy dzięki diecie norweskiej schudły i utrzymują swoją nową wagę. Wielu internautów stosowało dietę norweską jako swego rodzaju dietę oczyszczającą, by pozbyć się toksyn z organizmu. Przepis na utrzymanie efektów diety jest prosty, wystarczy co tydzień zwiększać kaloryczność jadłospisu o około 100 kalorii, aż dojdziemy do kaloryczności odpowiedniej dla naszego wieku i wagi. 

Czy warto przejść na dietę norweską?

Dieta norweska posiada wiele plusów, natomiast ma też swoje poważne wady. Zaletą są bardzo szybkie i nieskomplikowane posiłki, które może przygotować nawet osoba bez kulinarnych zdolności. Przygotowanie wszystkich dań zajmuje około 30 minut. Wszystkie potrawy mogą być spożywane na zimno, więc można je wziąć zawsze ze sobą w pudełku. Jest stosunkowo tania, bo nie wymaga spożywania żadnych „egzotycznych” produktów, które są trudno dostępne i na ogół drogie. Rezultaty są widoczne na wadze praktycznie od razu, co motywuje do dalszego trzymania postu, bez robienia odstępstw. Główną wadą diety norweskiej, przez którą wiele osób decyduje się ją rzucić, jest monotonia i duży reżim. W diecie nie możemy przez dwa tygodnie dopuścić do spożycia zabronionych składników, ponieważ to zmusza nas do rozpoczęcia postu od nowa.

Dieta jest niskokaloryczna, więc osoby aktywne zdecydowanie powinny odpuścić stosowanie diety norweskiej. W przeciwnym razie istnieje ryzyko nudności, zawrotów głowy a nawet omdleń. Dieta norweska nie może być stosowana dłużej niż 14 dni, ponieważ ciągnięcie postu może doprowadzić do niedoborów składników mineralnych i witamin. Opinie lekarzy na temat diety norweskiej są mocno podzielone, bo jak wielu z nich twierdzi, może ona działać mocno destrukcyjnie na organizm, nawet w tak krótkim czasie. Przez braki minerałów skóra traci zdrowy blask, włosy stają się bardziej matowe i łamliwe, a my zmęczeni i rozdrażnieni. Dieta nie może pod żadnym pozorem być stosowana przez kobiety w ciąży, karmiące piersią, młodzież, dzieci w trakcie dorastania oraz przez seniorów.

Podsumowanie

Dieta pomaga schudnąć w krótkim czasie, natomiast musi być stosowana z rozwagą. W czasie diety norweskiej tracimy duże ilości wody z organizmu, co przekłada się na minusowe kilogramy na wadze. Może być zatem dobrym początkiem naszej przygody z procesem odchudzania, który na dalszym etapie pozwoli pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Jeżeli podczas postu poczujemy się gorzej, należy niezwłocznie go przerwać. Najlepsza dieta to ta, która dobrana jest do naszych indywidualnych potrzeb i jest połączona z aktywnością fizyczną. Pamiętajmy, dieta to zmiana nawyków żywieniowych na całe życie. 

- Reklama -

Komentarze są wyłączone.